PRESSMEDDELANDE
Gunilla Bakkenes ny marknadsdirektör på Stampen Media
2018-06-18
Gunilla Bakkenes, med mångårig erfarenhet av strukturellt digitaliseringsarbete och ledande positioner på några av landets största företag, tillsätts som ny marknadsdirektör på Stampen Media. Gunilla kommer närmast från att ha drivit ett eget bolag där hon har jobbat med digitala kundupplevelser fokuserat på e-handel inom branscher i snabb transformation.
Efter mer än 15 års erfarenhet av ledar- och chefspositioner på Telia där Gunilla Bakkenes har haft ansvar för kundcentrerad och digital affärsutveckling samt kommunikation främst inom innehållstjänster, gick hon 2015 över till Göteborg Energi och rollen som chef för Produkt och Marknad. Med uppdraget att driva digital transformation av kundmötet och förbättrad kundupplevelse ökade Göteborg Energi under Gunillas ledning mest i kundnöjdhet i Sverige inom elhandel.
– Vi är väldigt glada att rekrytera Gunilla Bakkenes som ny marknadsdirektör, säger Johan Hansson, VD på Stampen Media.
– Stampen Media har på kort tid ställt om mot läsarintäkter och kunddrivna affärsmodeller med fokus på lokal kvalitetsjournalistik. Gunillas mångåriga erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete med kundupplevelsen i centrum kommer att bli enormt viktigt för Stampen Medias verksamhet och framtida utveckling.
I sina tidigare roller har Gunilla bland annat ansvarat för Telias lyckade samarbete med Spotify. Hon har lanserat Telias Digital-TV och senare varit chef över affärsområdet. Som en del av Stampen Medias ledning vill hon utveckla den digitalt baserade affärsmodellen där läsarintäkter och kundnöjdhet står i fokus – en modell som det senaste året genererat internationell uppmärksamhet.
– Mediebranschen har under flera år tvingats omvärdera historiska intäktsmodeller och affärsfokus. Stampen Media är på god väg i sin digitala transformation och befinner sig i ett läge där man ser resultatet av en satsning på den lokala kvalitetsjournalistiken med ökande antal prenumeranter. Detta har varit och är en tuff men nödvändig omställning. Att få komma in i detta läge och fortsätta denna framgångsrika digitaliseringsresa är en oerhört intressant utmaning. Det här ska verkligen bli väldigt roligt och spännande, säger Gunilla Bakkenes.
Gunilla tillträder tjänsten som marknadsdirektör den 1 september.