Kraftig resultatförbättring för Stampen Media

Stampen Media redovisar ett resultat på 23 miljoner i första kvartalet. Det är en förbättring med 14 miljoner (167 %) mot föregående år. Förbättringen är driven av en ökning i digitala intäkter och kraftigt minskade kostnader.

– Det är ett bra resultat vi levererar i första kvartalet. Detta trots en fortsatt tuff annonsmarknad och en nedgång i de totala intäkterna. Vår transformation med en tydlig strategi mot en helt digital affärsmodell påverkar intäkterna men sänker samtidigt kostnaderna kraftigt när vi fortsätter att effektivisera vår pappersaffär, säger Johan Hansson, Vd Stampen Media.

De digitala upplageintäkterna ökade med 24 % och de digitala annonsintäkterna med 5 % i kvartalet. Samtidigt minskade annonsintäkterna i print med 30 %. Dessa intäkter påverkades av nedläggningen av gratistitlar samt både frekvensförändringar (Bohusläningen) och övergång till heldigital utgivning (Strömstads Tidning och Lerums Tidning). Kostnaderna minskade med 53 miljoner (17 %).

– Vi passerade i kvartalet 100 000 fullbetalande digitala prenumeranter och har ökat snittpriset (ARPU) på våra digitala abonnemang med över 20 % mot föregående år. Det är resultatet av att alla våra titlar levererar en högkvalitativ journalistisk produkt varje dag, säger Johan Hansson.