PRESSMEDDELANDE
Göteborgs-Posten får tungt internationellt pris för coronainitiativ
Göteborgs-Posten får tungt internationellt pris för coronainitiativ
I konkurrens med medier över hela världen har Göteborgs-Posten tilldelats ett av mediebranschens tyngsta priser av International News Media Association (INMA). I kategorin ”Bästa initiativet i respons till covid-19” vann Göteborgs-Posten med satsningen ”GP hjärta GBG”.
– Det är så klart fantastiskt roligt. Jag tycker att det är häftigt att vi i denna föränderliga och utmanande tid verkligen har kunnat leverera när det gäller. Vi har många initiativ med en väldig bredd i med något som tilltalar nästan alla, säger Gunilla Bakkenes, marknadsdirektör på Stampen Media och fortsätter: Det känns fint att kunna bidra med positiva initiativ som skapar glädje och hjälp till de som är utsatta i krisen. Vi har lyckats engagera och nått långt fler göteborgare än vad vi förväntat oss.
Under coronakrisen har Göteborgs-Posten ökat sina digitala prenumeranter med 28% och ökat trafiken till gp.se med 81% jämfört med föregående år.
”GP hjärta GBG” började med en samling idéer om hur Göteborgs-Posten kunde bidra till att Göteborg och göteborgarna skulle ha lättare att härda ut coronakrisen.
– En av de främsta framgångsfaktorerna är att företagets alla avdelningar har jobbat mot samma mål, säger Louise Sköld-Lindell, redaktionell utvecklingschef.
Inom ”GP hjärta GBG” har exempelvis människor i riskgrupper fått hjälp med att handla, det lokala kulturlivet har stöttats genom en direktsänd gratiskonsert från Pustervik och flera hundra företag som kämpar för sin överlevnad har fått annonsera gratis i Västsveriges största morgontidning.
På den redaktionella sidan har tidningen bland annat lyft fram dagliga ljusglimtar och låtit barnen ställa frågor till bakteriologen Agnes Wold i en videochatt. Dessutom har Göteborgs-Posten producerat ett antal videos och livesändningar för att hålla hemmasittande läsare sällskap med tex träningsvideor och det virtuella Göteborgsvarvet.
– Jag är väldigt stolt över att redaktionen har varit kreativ och snabbfotad. Vi har skapat en mängd mervärden för våra läsare, samtidigt som vi har haft det viktigaste nyhetsläget i modern tid och hållit toppklass i nyhetsbevakningen, säger Louise Sköld-Lindell.
Gunilla Bakkenes är hoppfull om att krisen, som även slagit hårt mot hela mediebranschen i form av minskade annonsintäkter, kan leda till att Göteborgs-Posten, tack vare det hårda och innovativa arbete som gjorts, kan gå stärkt ur krisen.
– Jag tror och hoppas att vi kan ta med oss den nya energin och att det leder till att vi kan fortsätta med liknande initiativ även när krisen är över. Vi vill fortsätta jobba tajt med olika organisationer som finns i Göteborg och göra mycket gott, avslutar Gunilla Bakkenes.
För mer information, kontakta
Louise Sköld-Lindell, Redaktionell Utvecklingschef GP, telefon 0729-611066
Gunilla Bakkenes, Marknadsdirektör Stampen Media, telefon 0702-129215