De nyligen släppta räckviddssiffrorna från Kantar Sifo för helåret 2023 visar på en stor ökning av antal läsare av Stampen Medias titlar. Nu når Stampen Media totalt 827.000 personer varje dag. Det är en ökning med hela +10%. Extra glädjande är den fina räckvidden hos våra största titlar. Göteborgs-Posten har klart bäst tillväxt bland storstadspressen i Sverige och ökar sin räckvidd digitalt med hela +25%. Titeln når nu hela 542.000 personer varje dag, det motsvarar är en total tillväxt på +15%.

– Väldigt positivt att vi är den bästa bland storstadstitlarna. Att vi tar ett så stort digitalt räckviddskliv är väldigt glädjande och visar att vår strategi med att både ge våra läsare snabba nyheter och fördjupande journalistik är rätt väg att gå. Att vi i dagens tuffa digitala konkurrens kan vara Göteborgs självklara digitala destination gör mig riktigt stolt över alla duktiga medarbetare som gör de här succésiffrorna möjliga, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

De regionala titlarna kröns av Hallandsposten och deras digitala utveckling på hela +44%. Ihop med en +2% tillväxt även på print så lyfter titeln räckvidden till 108.000 personer och har en ökad total räckvidd på +15%.

Våra läsares allt större intresse för de digitala produkterna tillsammans med förändringarna inom distributionsstrukturen ger oss tydliga positiva signaler i årets mätning.
Ett lysande exempel är Bohusläningen som efter en process med färre pappersutgivningsdagar och större fokus på e-tidning inte bara har ökat sin digitala räckvidd med +59% utan även lyft sin totala räckvidd med +5% och når nu 64.000 personer.

–  Jätteroligt! Ett kvitto på att redaktionen på ett enastående sätt har samlat sig bakom uppgiften att nå läsarna med relevant journalistik i en tid när vi vet att mediekonsumenterna är mer svårfångade än någonsin tidigare. Dessutom en extra kick inför nästa vecka då vi kommer att möta läsarna med tre rejäla journalistiska satsningar som kommer att löpa fram till i sommar, säger Robert Olsson, chefredaktör för Bohusläningen.

Ytterligare en glädjande nyhet i årets mätning är den digitala tillväxten för våra mindre mediehus. Här står speciellt Mölndals-Posten, Kungälvs-Posten och ST-Tidningen ut. Dessa visas nu också separat i rapporten för digital räckvidd.

– Räckviddsökningen är inte bara ett fantastiskt kvitto på att våra läsare uppskattar vårt innehåll utan också glädjande för våra annonsörer. Att vara störst och först på sin lokala ort är en målsättning som sträcker sig över alla Stampen Medias titlar. Att vi lyckas med det är en otroligt viktig parameter även för våra annonsörskunder. Vi kan nu säkerställa ännu bättre effekt av varje investerad krona i nyhetsmedia på västra sidan av Sverige, säger Anna Bengtsson, Försäljningsdirektör på Stampen Media.