Nyhetsrum

Stampen Media redovisar 34 miljoner i vinst fjärde kvartalet

Stampen Media levererar ett resultat (EBITDA) på 34 miljoner kronor under årets fjärde kvartal.  Det är 46 miljoner (58 %) lägre än Q4 föregående år.

– Avslutningen på året var utmanande med en tuff annonsmarknad samtidigt som kostnaderna för distribution och tryck var fortsatt höga. Vi sjösatte ett flertal långsiktiga satsningar med två nya titlar i Mark och Härryda, uppköp av Melleruds Nyheter samt etablering av GP i Borås som också drev ökade kostnader i kvartalet, säger Johan Hansson, Vd Stampen Media.

Annonsintäkterna minskade med 14 % mot föregående år där både print (-17 %) och de digitala annonsintäkterna (-8 %) föll. Upplageintäkterna hade en mer positiv utveckling med en ökning på 2 % där de digitala intäkterna ökade med 19 %.

– Vi nådde en milstolpe i kvartalet då Stampen Media nu har fler digitala prenumeranter än printprenumeranter.  Att vi lyckas upprätthålla ökande upplageintäkter samtidigt som vi fortsätter förflyttningen till digitala produkter gör oss väl rustade för framtiden. Annonsintäkter fluktuerar med konjunkturen så vi får anpassa våra kostnader därefter, säger Johan Hansson.

Stampen Medias helårsresultat (EBITDA) landade på 130 miljoner kr med en vinstmarginal på 9 %. Det är 51 miljoner kronor lägre jämfört med föregående år (-28 %).

Stampen Media har efter kvartalets slut kommunicerat att man gör en nedbemanning med 25 tjänster inom mediadelen.

RESULTATUTVECKLING STAMPEN MEDIA Q4 2022