PRESSMEDDELANDE
Stampen Media redovisar 45 miljoner i vinst tredje kvartalet
Stampen Media levererar ett resultat (EBITDA) på 45 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Det är 7 miljoner (13%) lägre än föregående år.
– Vi hade en intäktsökning på 4% i kvartalet drivet av tillväxt inom alla våra tre kärnområden: upplaga, annons och distribution. De kraftigt ökade kostnaderna för framför allt papper men även drivmedel gör dock att resultatet är lägre än i fjol, säger vd Johan Hansson.
Annonsintäkterna ökade med 10% där ett generellt starkt kvartal fick en extra skjuts av valannonser både i augusti och september. De digitala upplageintäkterna ökade med 17% till 46 miljoner kronor och distributionsintäkterna växte med 9% till 37 miljoner i kvartalet.
– Förflyttningen till digitala intäkter fortsatte i kvartalet. Vi ser en ökad accelerering framför allt inom upplageaffären och vi närmar oss nu punkten där 50% av våra prenumeranter är helt digitala. Det som är särskilt glädjande är den snabba digitalisering vi ser på våra mindre lokala titlar som visar en mycket stark upplageökning. Detta samtidigt som dessa titlar totalt sett förbättrar resultatet mot föregående år, säger Johan Hansson.
Stampen Media har efter kvartalets slut lanserat både Nyhetsshowen, en daglig morgonshow från Göteborgs-Posten, en ny tidning, Härryda-Posten, samt köpt gratistidningen Melleruds Nyheter.
RESULTATUTVECKLING STAMPEN MEDIA Q3 2022