Stark resultatförbättring för Stampen Media i tredje kvartalet
Resultatet i tredje kvartalet blev 38 miljoner. Det är en förbättring med 50% (13 miljoner) mot föregående år. Förbättringen är framför allt drivet av en ökning i de digitala intäkterna i kombination med en god kostnadskontroll.
– Det är glädjande att kunna visa en ökning på 20% i de digitala intäkterna (upplaga och annons) mot föregående år. Vi har haft en fortsatt bra utveckling på snittintäkten per digital prenumerant samtidigt som vi växer antalet digitala prenumeranter. Den senaste Orvestomätningen visar också att vi ökar den digitala räckvidden och slår räckviddsrekord på flera av våra titlar vilket bidrog till en 14% tillväxt i de digitala annonsintäkterna under kvartalet, säger Johan Hansson, Vd Stampen Media.
Medan mediehusen går starkt är det mer utmanande i distributionsverksamheten där resultatet minskade från 9 miljoner till 3 miljoner.
– Vi har en lönsamhetsutmaning inom vår distributionsverksamhet. Dels fortsätter antalet pappersprenumeranter att minska samtidigt som vår paketaffär växer men inte i den takt som krävs och med den prisbild som behövs för att täcka kostnaderna på en hårt konkurrensutsatt marknad. Vi arbetar här med ett antal olika tilltag, säger Johan Hansson.